28/05/2013

Zazie / Un point, c'est toi

Hösten 1996 flyttade jag in i en liten studentlägenhet vid Allmogeplatsen i Västerås och för första gången hade jag så mycket lugn och ro jag kunde begära, plus en egen ytterdörr att låsa vid behov. Gott om tid för mig själv och mina egna tankar. Gott så.

Dessutom fanns det kabelkanaler på min tv och den som betydde mest för mig var franska musikkanalen MCM (Monte-Carlo-Musique) som pluggade de hetaste hitsen på rivieran.

Jag som var svältfödd men nyfiken på fransk musik - och som passligt nog pluggade franska på högskolan - kastade mig över utbudet och fick en helt ny syn på såväl den franska popen som den franska kulturen. Man kunde knappt tro hur mycket ett lands sätt att paketera popkultur säger om landet självt.

MCM gav mig en hel del upplevelser som fortfarande står som referenser för hur jag ser på fransk musik, men allra mest tacksam är jag för att jag fick upptäcka Zazie. Och vilken upptäckt, sen!



Zazie - Un point, c'est toi

Låten är bra, det är den. Men framför allt tog videon mig med storm. En oerhört vackert filmad historia i lantlig miljö där en ung adelsfröken - Zazie är faktiskt friherrinna även i verkligheten - och hennes jungfrur följer efter två av godsets unga vackra män och fantiserar om vad de skulle vilja göra med dem.

Ett saftigt stycke film för sin tid med förvånansvärt mycket bar hud och det häpnadsväckande att två män objektifieras och får stå för ögonfröjden.

Det och så det överraskande slutet, förstås. I dagens läge - snart tjugo år senare - är det lätt att räkna ut vad för sorts klimax det är videon bygger upp till men 1996 trodde man inte sina ögon. Två nakna män som kysstes på film, det hände bara inte. Särskilt inte i en musikvideo som pumpades dygnet runt på en ungdomskanal.

Zazie har alltid varit full i sjutton och aldrig tvekat att använda sitt kändisskap för att kasta ljus över grupper som behöver det. Hon visste vad hon gjorde men frågan är om ens hon förstod vilken kraftfull signal hon sände ut här.

I dagens läge, när Frankrike infört könsneutrala äktenskap och bestämt att all kärlek är lika inför lagen, demonstrerar hundratusentals människor emot detta. Eventuellt skulle vi fortfarande behöva lite fler samkönade kyssar i populärkulturen.

Zazie har förblivit en riktig mästare på att förse sina låtar med slående musikvideor. Jag kan varmt rekommendera samlingen "Zest of" som innehåller samtliga videor fram till 2008.

No comments:

Post a Comment