25/05/2013

Pet Shop Boys / Can You Forgive Her?

Det var en kall och regnig sommar men jag och min kusin fick till all lycka låna nyckeln hem till vår morbror som skaffat sig en parabolantenn - ett modernt och spännande sätt att döda sommarlovstristessen.

Vi zappade oss nog genom de tyska reklamkanalerna och allt annat som erbjöds, men allt som oftast fastnade vi på MTV som fortfarande fokuserade på att rotera de hetaste musikvideorna och som ännu kändes som en direktlänk ut till en större värld någonstans bortom de östgötska skogar vi var fullt upptagna med att växa upp i.

Jag hade videons fjärrkontroll i ett fast grepp. De bästa videorna spelade jag in på VHS. Jag köpte speciella videoband, sextio minuter långa, speciellt för att spela in musik på. Eventuellt var jag en underlig tonåring, eventuellt var det den mest självklara saken i världen.

Sommaren 1993 var musikaliskt ganska bra - jag fyllde nästan ett helt band på ganska kort tid - men en video gjorde ett extra stort intryck på flera sätt än ett.



Pet Shop Boys - Can You Forgive Her?

Jag gillade Pet Shop Boys redan innan, men hade kanske tänkt mig att de hade sina bästa dagar bakom sig. Tappade hakan när jag såg deras nya video som inte liknade någonting de gjort tidigare. PSB som alltid varit så seriösa travade plötsligt runt i en dataanimerad värld, iförda orange sparkdräkter och höga struthattar. Mycket intressant.

Dessutom var låten helt sjukt bra. Lyssnade om och om igen. Åkte in till Linköping och köpte CD-singeln och lyssnade tusen gånger till.

Som den naiva sjuttonåring jag var tog jag texten så bokstavligt som det bara var möjligt. En tjej har varit sarkastisk och gjort sin kille ledsen och frågan är om han någonsin kan förlåta henne. Så var det säkert. Och ändå hade jag en känsla redan från början att här fanns något mer. Något mellan raderna.

Något som eventuellt handlade om mig själv på något sätt.

Det tog några år innan slanten trillade ner helt och jag förstod riktigt hur sårad pojken var och riktigt varför flickan gjort honom till åtlöje med sina antydningar. Och att de nog knappast skulle bli ett par på nytt oavsett han kunde förlåta henne eller inte.

Då hade jag dessutom insett en sak eller två om mig själv också och upptäckt fler likartade antydningar mellan fler rader i Pet Shop Boys produktion. Undra på att jag började älska dem ännu lite till på fläcken. Och älskar dem gör jag fortfarande. Även om kanske ingen av deras låtar sedan dess drabbat mig på samma sätt som "Can You Forgive Her?" gjorde sommaren 1993.

No comments:

Post a Comment