20/05/2013

Här är en blogg till...

Så länge jag kan minnas har jag fullkomligt älskat populärkultur på olika sätt. Låtit mig förföras och absorberas av den. Ända sedan jag lärde mig läsa vid fyra års ålder och egentligen redan före det.

Många av mina tidigaste minnen hänger ihop med populärkultur. När jag som liten travade in på det lokala biblioteket i Tjällmo och plöjde hylla efter hylla i jakt på spännande böcker. När jag ändrade hastigheten på föräldrarnas grammofon till 45-varv och fick Flamingokvintetten att låta som smurfarna. Eller när man undantagsvis fick gå på bio och se en film. Det levde man på länge.

Lika länge som jag badat i popkulturen har viljan funnits att inte bara konsumera utan också tycka till om den. Inte var alla tv:s barnprogram lika bra. När man plöjde sin femtonde bok om Tvillingdeckarna insåg man att också författare har bättre och sämre dagar. Snabbt visade sig Tintin erbjuda betydligt mer tuggmotstånd än det mesta i Kalle Anka & co.

Vad jag än läste, såg eller hörde så ville jag alltid diskutera efteråt. Vad var bra, vad var mindre bra? Varför gillar man det ena mer än det andra? Och så ville man naturligtvis rekommendera det man själv gillat och pracka sina egna stora upplevelser på andra, oavsett de var intresserade eller inte.

Det är hela syftet med den här bloggen också. Att tycka till, analysera, småprata och rekommendera. Och förhoppningsvis roa en aning.

Jag har redan skrivit min egen blogg om Eurovision Song Contest sedan 2011, men popkulturen innehåller ju så mycket mer. Allt det tänker jag orera om här.

Roligt om du hänger med. Nu bloggar vi loss.

No comments:

Post a Comment