01/06/2013

Crystal Waters / Gypsy Woman

Vad gör egentligen att en hit blir en hit? Orsakerna kan ju variera. Ibland är en låt så snabbfästande att folk inte får den ur huvudet. Ibland är den så egen och speciell att den sticker ut ur mängden. Ibland är den så våldsamt bra att folk bara inte kan motstå den.

Gypsy Woman uppfyller två av tre ovanstående egenskaper. Det är inte så illa.



Crystal Waters / Gypsy Woman (She's Homeless)

Crystal Waters jobbade som låtskrivare för ett skivbolag och skrev egentligen låten med Ultra Naté i tankarna. Efter att hon spelat in en egen demo av låten blev någon i produktionskedjan eld och lågor och Waters fick ge ut låten i eget namn.

Effektiv är den, det måste jag ge den. Fastnar som ett tuggummi i hjärnan och vägrar släppa taget hur intensivt man än försöker skrapa bort den. Den lilla keyboardslingan är distinkt och lättfångad. Refrängens eviga "la da dee, la dee da" riktigt äter sig in i medvetandet.

Men falsksången, då? Jag har alltid undrat över falsksången. Är den gjord så med flit - är det meningen att det ska låta så där?

Hur som helst är det en låt som människor minns. Vet inte om jag kan dra mig till minnes någon låt som provocerat människor lika effektivt som just den här. Och en stor hit blev det.

Crystal Waters höll sig kvar i branschen och lyckades åstadkomma en hitsingel till, "100 % Pure Love" ett par år senare. Vad jag kan minnas retade den inte alls upp folk på samma sätt.

No comments:

Post a Comment