01/06/2013

Attitude magazine om vikten att komma ut

Det är nog redan en sex-sju år sedan jag började läsa Attitude regelbundet och jag minns tydligt den tröskel som skulle forceras innan man glatt och öppet köpte ett glassigt och lyxigt månadsmagasin för homosexuella män. För att inte tala om tröskeln innan man satte sig på allmän plats och läste samma tidning.

Den är nu vad den är, den där publikationen. Vissa nummer känns lite väl fluffiga, ibland kan hela tidningen kännas lite ytlig och dum, men för det mesta finns där intressanta artiklar, bra intervjuer, saker som får en att tänka till.

Bäst är Attitude när redaktionen är arg på något eller brinner för något och låter texterna svida till hos läsaren. Då finns där ett driv och en energi som alla tidningar behöver.

Idag plöjde jag igenom det senaste numret som uttryckligen vänder sig till de yngre i läsekretsen med sin ständigt återkommande röda tråd: det är absolut nödvändigt att komma ut för att vara en lycklig människa.

Copyright: Attitude magazine
Här finns kolumner som handlar om vikten att vara sig själv, de flesta intervjuade får också berätta hur deras egen komma-ut-process varit och som kronan på verket finns en flera sidor lång special där en expert utförligt berättar exakt varför man mår bättre av att vara ärlig mot sig själv och vilka fördelar det finns med att vara det.

Här finns svar på alla invändningar - Tänk om mina föräldrar blir arga? Tänk om mina vänner vänder mig ryggen? Tänk om jag blir ensam och oälskad? - kryddat med glada tillrop, goda råd och massor med nödvändig peppning.

Jag blir helt varm i hjärtat av engagemanget och den störtflod av uppmuntran som möter läsarna. Och så kommer jag att tänka på Finland. Hur lite det finns av samma vara här.

Det gjordes en finsk variant av "It Gets Better"-filmen för några år sedan. All heder till dem som medverkade i den, men det har inte hänt så mycket sedan dess.



Kaikki muuttuu paremmaksi / Allt blir bättre

I Finland hålls fortfarande alltför många antingen i garderoben eller i glasgarderoben (när alla egentligen vet men personen ifråga aldrig talar om saken öppet) och antalet öppna artister, skådespelare, idrottsmän och politiker är fortfarande väldigt lågt.

Jag funderar bara på om någon skulle få för sig att göra en liknande tidning i Finland, där unga människor ska uppmuntras att ta tag i sina liv, vara sig själva och leva ärligt - vem skulle ställa upp då? Vilka skulle vara de där kändisarna (som ungdomarna kan identifiera sig med) som skulle berätta om fördelarna med att vara öppen och stå upp för sig själv?

No comments:

Post a Comment