25/08/2014

Lukas Plöchl / Am Meer

Rap är liksom egentligen inte min grej. Precis som med opera kan jag uppskatta lite här och lite där men på det stora hela går vi inte riktigt på samma våglängd. Så gissa om jag blev förvånad när jag trillade dit och blev förtjust i ett helt rapalbum - från Österrike, av alla ställen.

Kanske beror det på att jag har så lätt att bli berörd av lustigkurrar som visar sig ha något att berätta.

Copyright: Sony Music Austria

Lukas Plöchl slog igenom som ena halvan av "Traktor-Gangsta-Rap"-duon Trackshittaz som rappade på dialekt om brudar och fester - tänk en felande länk mellan Markoolio och Rednex - och snabbt blev ett fenomen på hemmaplan. Heteronormativt och dumt men inte helt utan charm.

2012 representerade duon Österrike i Eurovision Song Contest efter att ha slagit en viss Conchita Wurst i den nationella finalen, men efter att kommit allra sist i sin semifinal med sin lovsång till rumpskakandet fick karriären en rejäl knäck.

Ett år senare släppte Lukas Plöchl sin första soloskiva. Där finns fortfarande rap på dialekt, annars är det mesta Trackshittaz-publiken skulle förväntat sig bortstädat. Här finns texter om utanförskap, om att ge upp sina drömmar, om att känna sig trasig och slut medan folk förväntar sig att man ska skratta på beställning.

Singeln "Am Meer" handlar just om det - tunga förväntningar på att man ska leverera något piggt och glatt medan allt går i svart och man själv knappt fungerar.



Lukas Plöchl - Am Meer

Klart att man kan ha invändningen att det sinnesstämningen till trots aldrig blir särskilt djupt, att det textmässigt mest skrapas på ytan. Låt gå för det, men Plöchl har ett öra för melodier och känns både uppriktig och engagerande. Jag tror på honom och vill gärna höra mera.

Och det, mina damer och herrar, trodde jag aldrig jag skulle säga om österrikisk rap. Eller om just någon rap alls.


No comments:

Post a Comment