01/07/2013

Zazie & Obispo / Les meilleurs ennemis

Jag kan sakna den där typen av musikvideo som sällan göra numer: snygg, påkostad, ambitiös. Den får gärna berätta en historia och gärna en annan historia än den som eventuellt finns i texten.

Just den här videon är en av de snyggaste jag vet, den har en egen idé och berättar ett helt litet drama på lite drygt fyra minuter.



Zazie & Obispo / Les meilleurs ennemis

Pascal Obispo och Zazie var gamla kompisar som båda slagit igenom på allvar i mitten av 90-talet och nu, 1998, släppte de sin första regelrätta duett. Det skulle också visa sig bli deras sista riktiga samarbete, men det visste man inte då.

Båda var fullt upptagna på var sitt håll och hann inte medverka alls i videon, vilket videoregissören löste genom att iscensätta historien om ett ungt pars uppgång och sammanbrott. Artisterna skymtar som hastigast i den scen där det inte längre lika förälskade paret bråkar om vilken skiva det ska lyssnas på.

Låten blev en stor hit och videon visades flitigt på de franska musikkanalerna. Några år senare visade den sig inte bara vara snygg utan också högst användbar.

När jag jobbade som gymnasielärare i franska visade jag videon för mina elever som fick göra ordlistor på alla saker som syntes i bild. Innan vi var klara hade vi över tvåhundra substantiv att tillägna oss.

Tänk vad man kan använda en bra video till.

Copyright: Sony music France

No comments:

Post a Comment